Orolig

 

Längtar till sommar och bete, så dem kan äta upp sig igen.

Mina hästar har mer eller mindre gått ner i vikt senaste månaderna vilket nu gör mig ganska orolig. Varav två är värre än alla andra men samtidigt så finns det flera stycken som är lika fina som vanligt. Eftersom det är många som är påverkade negativt måste det finnas en gemensam nämnare och troligast det är det grovfodret (höet).

Jag har bara en gång under alla mina häst år haft problem med fodret och det var 2018 när det var torka. Då köpte vi in hö från polen som visade bra resultat på analysen men som hästarna inte höll vikten på. Men det visade sig ganska fort, denna gången har de varit fina hela vintern och rasade först nu till våren.

Jag och veterinären har en åtgärds plan för att komma tillrätta med detta, men det tar ju sån tid.

Det blir dessutom väldigt dyrt att köpa massa extra foder som sen visar sig inte hjälpa ett dugg......

Nu väntar jag svar på analys på höet som är kvar och hoppas att det kan ge klarhet i vad som fattas. Det är så jobbigt när alla inte mår bra och framförallt när man gör allt man kan för att det ska bli bättre men det inte hjälper. Tills vi fått svar på analysen öser vi på med mycket grovfoder.

Att jag inte har någon hö analys sen tidigare beror på att vi köper in så många balar och de kommer från väldigt många olika ställen. Vilket gör det svårt att få någon rättvis siffra på analysen. Men nu i år ska jag ändå ta analys på de största partierna för att få ett riktvärde. Så jag förhoppningsvis inte hamnar i detta läge en gång till. 

Jag har börjat skritta Gevalia, hon rör sig fortfarande inte riktigt helt ok i traven. Men det går än så länge på  rätt håll. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vilken jäkla käftsmäll....

Gråter och städar......

Måndag och ny övning :-)