Det vänder snabbt fram och tillbaka....

 


Det går verkligen fram och tillbaka med Gevalias hov.

Igår när jag tog ut henne ur boxen för att mocka var hon halt igen, ville inte sätta ner trakten utan gick på tå...... benet svullnade, hon slutade äta och fick feber. Det är inta alls bra när de får feber av hovböld och det kan väldigt snabbt bli mycket sämre. I samråd med veterinären så gav jag henne metacam som är både smärtstillande och febernedsättande. Antingen skulle detta räcka för att hjälpa henne annars så var det enda alternativet en tripp till Helsingborg. Kan säga att väntan på hur det skulle gå var nervös, men till min lättnad så började hon piggna till, äta och febern försvann. Men fortfarande svullen och halt.

Idag kom då Lisette och när jag tog ut henne i gången gick hon mycket bättre än igår. Vi tog av gipset och det såg ut som det kommit lite var på två ställen ur hoven. Uppe på kronranden hade hon en svulland, det såg ut ungefär som en stor finne som skulle spricka närsomhelst. Veterinären var med på telefon och vi bestämde att vi skulle lägga ett våtvarmt omslag för att fortsätta mjuka upp där det såg ut som bölden var på väg att spricka. Så ska Lisette komma imorgon igen och se om vi kan hjälpas åt att skölja rent böldgångarna i hoven. Och som veterinären sa " Sen får vi be till gud att detta går bra" 

Gevalia är i alla fall för tillfället ohalt och pigg men hon har på denna vecka gått ner säkert 50 kg :-(

Hoppas jag kan komma med glada besked imorgon :-)


Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Vilken jäkla käftsmäll....

Gråter och städar......

Måndag och ny övning :-)