Måndag och ny övning :-)

 Nu är det hoppning på schemat hela veckan lång.

Hoppning ger blandade känslor hos oss ryttare, från att man tycker det är det roligaste man kan göra med hästen till att man får ont i magen av rädsla och nervositet..... 

Men jag hoppas att alla mina elever vet att ni alltid får göra övningen på er nivå, om det sen är att bommarna ligger på marken så blir det ändå en bra träning.

När det gäller hoppning så är det svårare att göra än dressyr på ett vis. För blir det helt fel i dressyren händer inte mer än att det inta alls blev som vi tänkt. Men blir det väldigt fel i hoppningen kan både häst och ryttare ta skada. Detta säger jag inte för att skrämmas utan för att ni ska förstå vikten av att göra som jag säger. De två vanligaste felen som görs är att ni inte rider fram hästen i ett tillräckligt bra tempo och energi, gäller både hoppning i trav och galopp. Det andra är att ni MÅSTE hålla i manen när jag säger till, detta för att rädda hästen från smärta och obehag när vi hoppar. Det räddar ofta även dig som ryttare att sitta kvar på hästen i språnget. Känner ni att ni inte kan hålla i manen säg till så får vi jobba med det innan vi fortsätter att hoppa. 

För att hoppningen ska fungera bra måste ryttaren lita på att hästen ska hoppa och hästen måste lita på att ryttaren vågar rida korrekt mot hindret. 

Så er tanke mot ett hinder måste vara att "jag kan hoppa, jag litar på att vi kan det här"

Ibland har vi denna känslan i hoppningen.....

..... andra gånger känns det så här!

Hoppövningen denna vecka kommer vara att hoppa serie med fokus på sist och följsamhet. När man hoppar serie hoppar man två eller fler hinder i rad med ett avståns som hjälper hästs och ryttare att komma rätt. Detta är det bästa sättet att öva upp sin hoppsits.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vilken jäkla käftsmäll....

Gråter och städar......