Äntligen lite sol...

 

Fint väder idag och det är välbehövligt efter gårdagens snökaos. Vid utsläpp igår lovade jag att aldrig mer klaga på kylan, hellre väldigt kallt än snöstorm.......

Jag har haft en dipp i skötseln av mig själv ett tag men nu känner jag att det är på rätt väg igen med både kosten och träningen.  Det som är väldigt roligt att att jag nu har en träningskompis som kan åka till gymmet på mina tider :-) två gånger i veckan tränar vi tillsammans om allt går som planerat. Vilket det ganska ofta inte gör för oss med hästar.....

Sen tränar jag 1-2 gånger själv hemma. Min träning är största fokuset på styrka men även rörlighet och kondition ingår. 

Vi nämner ganska ofta att våra hästar är bekväma..... men ska vi snacka om oss själva istället. Vi människor ska vara smartare än djuren, ändå så sköter de flesta av oss inte vår hälsa. Vi vet att vi mår bättre av att äta rätt och att röra på oss. Men gör vi det? 

Det är inte så att vi måste vara extrema i vår kost eller träning, men behöver vi allt onyttigt vi trycker i oss. Jag kan äta hur mycket godis och kakor som helst..... 

Jag äter allt även om jag håller en bra kost, men jag äter inte lika mycket eller så ofta av sötsaker. Jag tycker att det är en bra tanke att tänka 90% bra kost 10 % sämre kost. Försöker också att inte äta två dåliga mål efter varandra.

Om jag äter något gott så gör jag det utöver min planerade kost, jag byter inte ut ett mellanmål mot fika. Eftersom fika och godsaker är tomma kalorier, så behöver kroppen maten även om kalorierna blir fler.

Det behöver inte vara så komplicerat att vara någorlunda sund, använd ditt sunda förnuft. Vilket är ganska enkelt. Något som inte är lika enkelt är din karaktär, viljekraften att kunna stå emot ett sug efter det man gillar lite extra. Där faller vi många.....

Det är en balans att njuta av vad livet har att ge i lagom mängd.

Det lätta är att veta hur men det svåra är att göra det man vet.....


Här är några som njuter, Molly vill gärna sova på sin kompis Sally. Djur har det lättare (om de har bra ägare vill säga) de får den maten och motionen de behöver för att må så bra som möjligt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vilken jäkla käftsmäll....

Gråter och städar......

Måndag och ny övning :-)