Hoppa igen :-)

 


Jag och Gevalia har inte hoppat på länge men nu när hon känns fräsch och fin har vi börjat igen. För både hon och jag tycker det är roligt med hoppning på vår nivå 😊 och allsidig träning är ju alltid bra.

Vi har ridit trav och galopp bommar, hoppat stuts och igår hoppade vi första lite mer hinder. Min tanke är att hoppa lite med ofta i början för att vänja in kroppen igen. Särskilt senor och ligament som inte haft den påfrestelsen som hoppning ger på så länge. Så även om hästen är ganska stark och vältränad i grunden är det viktigt att vänja in nya påfrestelser försiktigt. Jag avslutade passet med några språng och så fin hon kändes, även om inte jag kände mig speciellt följsam i sprången.

Jag fokuserar helt på att hon verkligen ska ta mina hjälper utan att blinka och har upptäckt hur mycket hon faktiskt ifrågasätter mig i ridningen. Det har jag inte tänkt så mycket på för hon känns ju ändå så lydig och fin. Men nu när jag verkligen är noggrann så har jag upptäckt att hon ofta måste ha lite invändningar i det vi gör innan hon gör det. Vår stora brist är att hon inte tar min höger skänkel så bra, vilket jag har vant mig vid och har accepterat att det tar lite mer tid för den skänkeln. Vilket gör att vi inte få till allt på dressyrbanan då det måste ske på rätt plats. Nu när jag rider och tänker att hon är min tillridningshäst och blixtrar till när hon inte gör som jag säger direkt blir hon så mycket bättre. Men kan säga att det är inte bara mig det blixtrar lite om för hon svara med samma mynt, till en början i våra pass nu så är hon så sur. Hon försöker med samma metod som mig, blixtra till så fort jag lägger skänkel på för att jag ska sluta 😂 men nu har jag bestämt mig för att detta ska jag få till och jag ger mig inte och så fin hon blir när ilskan lagt sig.

Men när jag borstar henne är det hon som kör samma tydliga språk som jag använder i ridningen. Hon är en dam som vet vad hon vill och inte, tyvärr är ryktning, gos och kel inte hennes grej..... Hon har alltid visat vart och med vilken borste hon tycker är ok, med lite sura miner. Men nu blänger hon på mig när jag borstar och bara väntar på att jag ska göra något hon inte tycker om så hon snabbt och tydligt kan säga ifrån. Hon visar tydligt att ska jag vara en sån surtant på ryggen som inte tål något så ska hon vara lika dan. Så på det viset ser vår relation ut nu 😂 Men jag älskar henne för det och jag tror hon tycker om mig också, för hon kommer fortfarande till grinden så fort hon ser mig 💕






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vilken jäkla käftsmäll....

Gråter och städar......

Måndag och ny övning :-)