Vips så har denna vecka gått....

 

Det går i rasande fart, men så fina sköna veckor vi haft nu. Njuter av solen och det sköna vädret.

Nu är det bara en vecka kvar innan jag drar på semester 🌞

Veckan som gått har som vanligt innehållit många undervisningstimmar, hela 6 privatlektioner igår. Så roligt att många vill komma och utveckla sin ridning.

Vi har det lite besvärligt med dåliga hovar på några av våra hästar. Den väldigt blöta sommaren har gjort att hovarna fått väldigt dålig kvalité, detta problem är stort hos många hästar i landet nu.

Värst är det för Silver och Lets Dance som har så lite hov kvar att det är svårt att göra något åt det. De blir ömma och oridbara 😟  hovarna växer väldigt sakta så det tar tid att få ordning på det. Lisette var här i torsdags och gjorde vad hon kunde. Vi limmade och gipsade på en sko på Lets D vilket blev bra. Så länge vi får denna skon att sitta så kan han användas normalt. När det gäller Silver har vi redan testat denna lösningen och han trampade tyvärr av sig den på en ganska kort tid och dessutom har han fler hovar som är väldigt dåliga. Så planen för honom är att börja använda boots (skor som vi sätter på när han ska ridas och annars går han barfota. Så nu väntar vi in bootsen och håller alla tummar och tår för att dem passar och att han blir bättre med dem. I längden hoppas vi att han får bättre kvalité i sina hovar om han slipper ha skor som spikas fast i hoven, eftersom det gör att han hela tiden spricker dör sömmarna sitter. Silver har sämre kvalité än andra även i vanliga fall i sina hovar. Vi hoppas detta ska funka i längden annars får vi helt enkelt tänka om igen.

Fungerar inte hovarna, fungerar inte hästen!

Ett annat bekymmer jag har funderat en del kring är att Gevalia inte sätter muskler i rygg och bakdel (överlinjen). Hon tränas och rör sig bra, så hon skulle vara mer välmusklad...... jag har diskuterat detta med många. Det jag nu ska testa är ett tillägg i hennes foder, hon får mycket protein som är viktigt för att bygga muskler. Så det jag har funderat på är att hon behöver mer fett. Detta var också min tränare Anni inne på och föreslog att jag skulle ge henne riskli. Vilket jag aldrig har hört talas om innan, men detta är för hästar som behöver hjälp att muskla framför allt sin överlinje. 

Nu har jag börjat ge henne detta så ska vi se om det hjälper henne.



Kommentarer

  1. Då är det bara att hålla alla tummar vi har för att allt detta ska bli bra.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Vilken jäkla käftsmäll....

Gråter och städar......

Måndag och ny övning :-)