Min egen träning :-)

 


Efter ett längre uppehåll med min styrketräning i våras var det väldigt svårt att få tummen ur och börja igen. Vilket är väldigt konstigt då jag känner att kroppen blir sämre och sämre ju längre tiden går utan träning. Ändå så tog det tid innan jag gjorde det.....

Men i somras blev det äntligen av och träning tre gånger i veckan var igång. När man tränar styrketräning tre eller färre tillfälle i veckan måste man träna hela kroppen varje pass. För att få bra effektiv hel kroppsträning är det några standar övningar som är bäst och effektivast att göra, vilket gör att träningstillfällena  ser väldigt lika ut. Insåg när jag började igen att jag tyckte att det var så jäkla tråkigt med dessa övningar. Så jag gjorde en ändring av mitt träningsupplägg och gick upp till 4 träningar i veckan som jag då delar upp på två överkropps pass och två pass underkropp/mage. Detta har jag nu gjort sen v 30 och det är mycket roligare att träna. 

Mitt problem nu är att jag börjar ha lite för lite vikter i mitt hemmargym..... så skulle behöva göra mina ben pass på gymmet istället. Vilket givetvis är ett positivt bekymmer 💪

Jag avslutar alla pass med några stretchövningar och här känner jag stor skillnad nu när jag gör dem fyra gånger i veckan mot tre innan. För rörlighets träning är minst lika viktig som styrketräningen när man blir äldre. 

Att jag dessutom hjälpt en elev med att rida hennes häst senaste veckorna så har jag fått in extra träningstimmar. 

Tisdagen såg ut såhär:

- Styrketräningspass ben/mage

- Red Gevalia ute med back träning ( tränar även mina ben, mage och rygg) avslutade med 20 min trim på banan utan stigbyglar ( mer träning ben och mage )

-Red Roddan ( här kan vi verkligen snacka träning ben, mage )

Kan säga att kroppen kändes ordentligt genomkörd efter dessa pass 😀

Så en liten uppmaning till er alla rör på er för att må bättre, man slipper många krämpor om man tränar och vårdar sin kropp.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vilken jäkla käftsmäll....

Gråter och städar......

Måndag och ny övning :-)