Gårdagens tävling!

 Tävlingskväll i Ljungby igår med tre starter, första start 16,10 och sista 19,22 🌞

Alltså Corre gör så fina framsteg för varje start, detta var hans tredje start och första inomhus. Men han var så lugn och avslappnad från start. I början var det att sitta och bromsa hela tiden och svängradien var stor. Men nu är han mycket mer följsam och ihop i kroppen, tar halvhalterna och svänger smidigt, vilket gör att det blev flera 7: or i protokollet och han höjde sin procent. Det var också första tävlingen som han kunde stå stilla i halterna.

Men klart att det finns mer att träna på, men det går inte att göra allt på en gång och mycket handlar om styrka hos hästen.

Det som vi nu ska fokusera på är att rida rakt. Vilket i dags läget är skitsvårt, framförallt när det ska till en halt i mitten också.

Det andra är styrkan i bakkärran för att kunna samla ihop honom mer. Eftersom han är svag där går det inte att öka galoppen och sen tro att man lydigt och lätt ska kunna samla ihop och sen sakta av i balans. Därför gör jag minimal längning av galoppen när jag tävlar.

Men så nöjd med honom och han kommer bli en alldeles utmärk dressyrhäst 😍

Med Gevalia gjorde jag två starter i de vanliga programmen jag brukar rida. Som vanligt var hon fin på framridningen till första klassen. Vilket fortsatte inne på banan, men mitt huvud blev tomt och mossigt 😟

Redan när jag vände ut efter första halten kom första blackouten, red ur hörnet och jag visste inte vad jag skulle ta vägen, den paniken är inte rolig..... men kom på det innan det var försent så ingen skada skedd denna gången.... fortsatte programmet och hon kändes fin. Men så ringer domaren i klockan "du glömde ryggningen"

Min tanke var "men för fan hur svårt kan vara" Men gjort är gjort och Gevalia ska inte behöva lida av en arg och frustrerad ryttare. Så bara och le och se glad ut och göra om med ryggning och fortsatte programmet och det mesta kändes riktigt bra. Fick en bra procent, som hade varit där den varit på de senaste tävlingarna om jag inte fått avdrag för fel ridningen och det känns ju väldigt skönt. 

Dricka och svalka sig inför sista starten och försöka få igång den där hjärnan som måste vara på kopplad 😖

På framridningen till sista klassen var hon till en början en dröm, finare än någonsin 😍 tänkte att nu vill jag rida programmet. Men efter en liten skrittpaus var drömhästen som bort blåst. Av någon anledning bet hon sig fast i höger tygeln, blev hård och stum både i munnen och i kroppen. Svår svängd och framförallt svårbromsad...... och nu var så klart tiden inne för start. Men jag gick in och red rätt vägar, inga stora missar och fick hyfsade poäng trots att hon inte alls var som hon brukar.

Hon har ju varit lite stelare i nacken i höger varv sen igångsättningen efter hennes lilla sommar vila. Så väntar på att kiropraktorn ska komma och förhoppningsvis kan hjälpa henne.

Svettig, trött men ända nöjd med kvällen började färden hem vid 20,00 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vilken jäkla käftsmäll....

Gråter och städar......

Måndag och ny övning :-)