Det är med blandade känslor jag tittar på bilder och filmer med Thyra 💕
Jag kan fortfarande känna hennes galopp i kroppen, har aldrig ridit någon med så mycket tryck i galoppen. Men det var också tryck i hennes hjärna 😆så hon är helt klart den svåraste hästen jag haft.
Är så tacksam för tiden jag fick med henne och att jag har en avkomma efter henne. Men han verkar likna sin pappa mer än sin mamma...... 

Det gäller att tänka till när man ska avla fram en ny individ. För det första måste man verkligen se till stoet, är hon alls lämplig att avla på. 
- Har hon exteriör (kroppen, benställning mm) som man vill med ärva. Avlar du på en dålig exteriör avlar du icke hållbara hästar och det vill vi inte ha.
- Temperamentet, något du vill ha i en till häst?

Kommer du fram till att det är värt att avla på måste du sen söka efter en hingst som stärker stoets svaga sidor. Alltså har du ett sto med starkt temperament så måste du välja en hingst som är väldigt mild till sättet. Har du ett sto med lite långsam rörelse vill du ha en kvick hingst osv.

När jag valde hingst till Thyra hade jag nästan bestämt mig för en, men var och tittade på hingst visning innan jag bestämde mig helt. När de visade upp den tänkta hingsten och ryttaren säger att det är väldigt bra ridbarhet på denna men han måste få vara med och bestämma lite. Just den meningen gjorde så att jag ändrade mitt val, eftersom Thyra var precis lika dan..... ville ju inte chansa att få en avkomma som vill vara med och bestämma hela tiden 😂
Nu får framtiden utvisa hur lik sin mamma han blir tillslut lilla Sir Lancelot (Lilleman)



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vilken jäkla käftsmäll....

Gråter och städar......

Måndag och ny övning :-)