Semester!


 Nu har jag semester eller nästan i alla fall.

Ingen klocka ställd på morgonen, tar dagen som den kommer. Även om jag måste lägga in lite timmar på kontoret och en och annan privatlektion.

Till Gevalia, eftersom det varit ganska fullt upp med student och lägerveckor så fick Gevalia  väldigt lugna veckor v 24-25. Red igång inför tävlingen förra helgen. Hon var verkligen i vila lunken de första passen, hon var i grunden fin men det där med vilja och framåt driv fanns inte. Så red jag ut med lägerungdomarna och galopperade galoppintervaller i högt tempo. Dagen efter var hon så på och med, detta var dagen innan tävlingen. På tävlingen hade jag en så fin häst, när jag red sista diagonalen innan uppridningen i första klassen. Kom jag på mig själv med att sitta och stor le och tänka jädrans vad kul det här är. Att vi dessutom gick och vann klassen var gjorde ju inte saken sämre......

Men det jag ville säga med detta är att du vilar inte hästen för att den ska bli pigg och arbetsvillig, (det finns naturligtvis alltid undantag) utan vilan är för att kroppen ska hinna återhämta sig efter hårt arbete. Så tänk på att planera in vilan rätt. Har du tävling så ska inte vilan ske de närmsta dagarna innan, utan då ska du rida ordentligt så hästen är inne i riktigt arbetshumör. 

Nu är min nästa tävling v 31 så nu tränar vi på tills dess. 

Gevalia är som sagt väldigt fin i grunden, fokus nu är styrka, kondition och våra skolor (öppna, slutor). Men det viktigaste av allt vi ska ha roligt tillsammans. 

Min plan är att fortsätta rida de klasser jag gör nu året ut, men i höst/vinter börjar träningen för att nästa år vara redo att ta ett steg upp.

Hoppas ni har en skön sommar!




Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Vilken jäkla käftsmäll....

Gråter och städar......

Måndag och ny övning :-)