Tävlingar i dagarna tre :-)

 

Ja.... Värnamo tur och retur fyra gånger på tre dagar. Tre resor med häst och tävling och en extra för en mycket trevlig ryttarfest på lördags kvällen. Det är väldigt lyxigt att ha en så stor tävling så nära, hade inte haft råd att tävla alla dagar om vi varit tvungna att övernatta med hästarna.

Fredag

Tävlingen började på bästa sätt med en bra % i första LA:n, som till och med blev en fjärde placering i ett stort startfält för att vara dressyr.

Anni, min tränare kom när jag red fram till första klassen och hjälpte mig lite på framridningen och tittade på oss när vi red programmet. Det var väldigt bra för henne att se oss in action på tävling.

I andra klassen så gick det mycket bättre än det brukar även om vi har MYCKET att förbättra, framför allt var vi mer samspelta och det är ju en förutsättning för framgång.

Lördag

Denna dag var det Corre som var med och gick en LB:2, han var så fin på framridningen. Det märks att jag ridit honom lite mer nu i två veckor. Vi har steppat upp hans träning en  nivå nu, han är ju fortfarande inte helt igång så det är viktigt att låta det ta sin tid att bygga upp hans stora kropp igen.

På tävlingsbanan blev han lite spänd och stark, med massa blommor och hästar på banorna jämte. Men överlag gjorde han det så bra, det är svårt för mig att komma till ordentlig ridning när han vill så mycket framåt. Jag vet ju så väl att benen måste användas ändå MEN när det känns som att han ska sticka iväg med mig använder jag mest hand 😅 för att jag inte litar på att jag kan hålla honom på banan.

Men ser fram emot att göra fler starter på honom.

Hemma igen så skrittade jag Gevalia en runda i skogen och sen lite trim på banan, vill alltid rida igenom hästen dagen innan tävling. Sen red jag även Vanessa ett pass för att träna henne på fina övergångar.

Sen var det tid att svira om till finkläder och ryttarfest, jag slapp köra dit men jösses vad trött jag blev i bilen. Tänkte att det här kommer aldrig gå, jag kommer sitta och sova i tältet. Men med härligt sällskap och god mat var det inga problem att hålla sig pigg några timmar till.


Söndag

 Sista tävlingsdagen och även denna dag två klasser med Gevalia, samma klasser som fredagen.

När jag var klar med första klassen kunde jag inte sluta le, vilken känsla. ÄNTLIGEN var det på riktigt roligt att tävla igen..... Nu var det mer som att dansa igenom programmet istället för att fajtas igenom det. 

Jag fick meddelande av Annie på lördagskvällen där hon skrev "Tänk på fokus här och nu. Ta tid på dig och rid systematiskt" Detta hjälpte mig enormt mycket för att komma tillrätta med mig själv inne på tävlingsbanan.

Även sista klassen kändes väldigt bra, även om jag för första gången i mitt liv red fel väg..... men trots poängavdrag för felridningen så höjde jag mina %.  Jag fick ,ånga fler 7:or än jag brukar och 7:or på flera moment som jag brukar ha väldigt svårt för.

Sist men inte minst stort tack till Katrin som följer med och hjälper mig så mycket 💕

Så nu är jag taggad till tusen på att träna vidare......


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vilken jäkla käftsmäll....

Gråter och städar......

Måndag och ny övning :-)