Läger tider.....

 Nu har läger veckorna börjat, redan inne på läger nr 2 😃

Dessa dagar går i ett så inte mycket tid över till annat. Men det är roliga dagar med många förväntansfulla tjejer.

Jag är så nöjd över mina hästar och ponnys som skött sig så bra hittills. Hade uteritt förra veckan med två grupper och vi kunde galoppera i båda grupperna. Alltså Nala har skött sig både på terrängbanan med hopp och galopp och galopp ute i skogen. Tror ju knappt det är sant, plötsligt händer det, men få se hur länge hennes snälla sida övervinner den busiga......

Denna vecka är det större tjejer och hästar som är här.


Men i söndags kom ju äntligen Casandras föl till världen 💕

Får ju erkänna att jag varit lite extra orolig över denna fölningen då Casandra fick ett föl förra året som inte överlevde. 

För någon vecka sedan drömde jag att jag gick ut och kollade henne och då kom det en hingst med vit bläs springande mot mig, detta gjorde att jag blev lite lugnare inför hennes fölning.

I lördags eftermiddag började hon läcka mjölk och vi trodde då att det skulle komma på natten. Ebba var ute varannan timme och kollade henne. Varje gång Ebba gick ut blev jag kallsvettig och grymt orolig, bara väntade på ett samtal om att det inte gått bra. Men Ebba kom in varje gång igen för inget hade hänt.

Mjölken fortsatte att läcka ganska ordentligt under lördagen men fortfarande inget föl..... Jag och pappa gjorde upp en plan för att hjälpas åt att gå ut och kolla henne under söndagsnatten. Jag skojade och sa att förhoppningsvis har den kommit när jag kollar henne sista gången innan lägg dax. 

Så vid 23 gick jag ut i mörkret, ser först inte Casandra för hon stod allra längst ner i hagen. Gick in i hagen och när jag kom lite närmare såg jag ett litet huvud med BLÄS titta upp mot mig. Läskigt likt som min dröm.....

Ringde genast till Ebba och pappa medans jag fortsatte gå närmare dem. Casandra vände mot mig och började gå för att möta mig. Blev lite fundersam vad hon ville, såg ju henne inte så väl i mörkret var rädd att hon skulle vara aggressiv för att jag kom nära. Men när jag såg henne tydligare såg hon inte alls arg eller sur ut. Sen såg jag att fölet hamnat precis utanför staketet så Casandra ville ha hjälp 💓

Jag gick utanför staketet och puttade in den lilla krabaten, vilket var lättare sagt än gjort. Han var fortfarande blöt så han måste precis ha kommit till världen innan jag kom ut.

Ebba och pappa kom, nu var det till att vänta på att han skulle försöka ställa sig upp. Detta är ganska jobbigt att se för de trillar runt en hel del. Eftersom hon valt att föla precis vid staketet och att det lutar nedför fick vi stå och mota honom för att inte trilla ut igen.

Efter en stund hjälpte pappa honom att ställa sig upp och han tog sin första väldigt stappliga steg innan han trillade omkull igen. Efter ett tag hjälpte vi honom upp igen och då var han lite stadigare och vi gick in i stallet med dem. Pappa stöttade den lilla på vägen så han inte skulle ramla omkull igen.

Väl inne i boxen tog det inte så lång stund innan han hade hittat maten och både mor och son såg friska och nöjda ut 😍

Pappa åkte på semester förra helgen och sa då till Casandra att vänta med att föla tills han kom hem.... han kom hem söndag eftermiddag och var borta hos henne och sa att nu kan du föla...... ett par timmar senare så föds han. Casandra lyssnar bra på pappa 💕

Nu håller vi tummarna för att allt fortsätter gå bra med honom ✊✊

Kan ju säg att vi alla blev väldigt förvånade när vi såg att det var en liten fuxkille, typ alla släktingar är bruna med svart man och svans.....


Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Vilken jäkla käftsmäll....

Gråter och städar......

Måndag och ny övning :-)