Kallt men soligt!

Även denna vecka börjar med fint väder, dock lite kallt kan jag tycka.

När jag gav kraftfoder till hästarna i Ebbas stall måndag morgon förra veckan såg jag direkt att Calle inte såg ut som han brukar. Han hade spån och intorkat svett på hela kroppen, boxen var helt upp och ner vänd. Men han verkade nu på morgonen lika pigg som vanligt, inga symtom på något annat. Min första tanke var kolik, så det var skönt att se att han bajsat två fina höger efter han legat och rullat runt. Magen hade fina tarmljud och ingen feber. Han åt gladeligen sin frukost och för säkerhets skull blandade jag till lite mash i ljummet vatten och gav honom, det ska vara bra för magen. Det kan vara så att han rullat fast i boxen men tillslut kommit loss själv. Men han visade inga tecken på skador eller magont under dagen.

Detta växlande väder med väldigt växlande temperatur gör det lättare att hästarna får kolik. Det viktigaste för att försöka undvika koliken är att se till att de dricker tillräckligt med vatten och att de motionerar mycket. Jag tror att det är en stor del av att våra hästar sällan får kolik är för att de rör på sig så mycket. Många hästar rör sig alldeles för lite och då ökar risken för kolik.

Igår var vi först iväg på tävling i Jönköping med Calle. Ebba hoppade en 90 cm klass och det gjorde de felfritt :-) Även denna gången uppförde han sig helt fantastiskt på tävlingsplatsen (om vi bortser från att han har lite lätt att försöka bitas och dra i kläderna när man håller honom) men helt kolugn när vi promenerar runt på tävlingsplatsen och hur stilla som helst i transporten när kompisen är ute och hoppar.

När vi kom hem så löshoppade vi unghästarna, det var ett tag sen vi gjorde det sist. Men alla slog nya höjd record med lätthet. Dem har bara hoppat väldigt lågt innan, men nu hoppade dem 1 m, förutom lilla Kiara. 

Henry fick också hoppa vilket han gjorde riktigt bra, först ville han ha lite för mycket fart. Rev då men sen tänkte han till och tog det lugnare och hoppade riktigt fint.


Efter löshoppningen var vi lite trötta, så det blev lite soffhäng. När energin var påfylld igen gick jag ut och red Gevalia innan vi tog in och kvällsfodrade. Vilken härlig kväll, ljust och soligt. Efter att jag skrittat fram en runda ute så red jag första passet för i år på ridbanan 👍

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vilken jäkla käftsmäll....

Gråter och städar......

Måndag och ny övning :-)