Måndag

 Efter en lugn hemma helg är det nu måndag igen. En ny vecka där vi har en ny praktikant hos oss.

Kiropraktor Göran var hos oss igen igår. 10 hästar behandlade han några var återbesök och nåra nya tillkom. 

Jag kollade våra nyaste stjärnor Calle och Puzzel, jag tänker att det är bra att kolla upp att allt är bra i kroppen för att de ska kunna stärka sig på bästa sätt inför framtiden. Ingen av dem hade något nämnvärt, det finns nog alltid lite småsaker man kan hjälpa dem med. Återigen var det någon som använde ordet oförstörd när vi pratar om Calle, så jäkla roligt. 

Puzzel fick också beröm för sitt sätt, så trevlig ponny.

Jag arbetar på med Gevalia och att få henne att korta ihop sig i traven men höga bäriga steg. Vilket hon tycker är en ganska dålig ide, för det är ju så mycket jobbigare ;-)  När jag samlar henne och ber henne trampa under sig och vinkla sina bakben lite till, så försöker hon med mycket annat, vi dansar fram med olika flyttningar och tvärningar, allt annat än rakriktning.

Rakriktningen är i detta ganska viktigt för att få henne att arbeta på liksidigt. Så jag använder mig av bommar för att få hjälp med detta. Både bommar att skritta och trava över och som korridorer innan och efter. Jag rider på ett kort avstånd för att få till de lite högre och kortare stegen. Efter bara två träningar med dessa bommar så märker jag en klar förbättring. För att hålla ihop henne gäller det också att jag håller kvar tyglarna i samma längd och det vet ni alla som rider att det är inte det lättaste. Tyglarna har en förmåga att smygande bli längre och längre utan att vi märker detta. För att kontrollera mig själv så räknade jag stopparna framför handen med jämna mellanrum och upptäckte då att jag lätt hamnar med en lite längre tygel i ena handen......  så för att lätt hålla koll på att jag har lika långa och tillräckligt korta ska jag sätta ljusa gummiband på mina mörka tyglar ca 10 cm framför handen. Så att jag utan att behöva sitta och räkna stopparna se att jag håller rätt. Så ska detta nog också bli bättre. 

För att inte glömma av att rida mest med ben och säte rider jag med händera väldigt stilla på samma plats hela tiden för att styra och forma hästen med skänkel istället. Detta upplägg känns som det fungerar bra för Gevalia känns väldigt fin :-)



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vilken jäkla käftsmäll....

Gråter och städar......

Måndag och ny övning :-)