Helgen!

 Det blev dressyr tävling i alla fall och vilken tur var väl det 😀

 För det gick ju ganska bra ändå, alltså så fin som hon var på fram ridningen till första klassen har hon aldrig varit på tävling innan. När vi väl kom in på banan blev hon som vanligt lite spänd och tittig, vilket hon var första fjärdedelen av programmet. Men jag som nu övat mycket på att inte själv bli spänd i det läget red mycket bättre och då blev naturligtvis även Gevalia mer och mer avspänd men ändå framåt. Att sen procenten räckte till en tredje placering var ju riktigt roligt.


Inför andra klassen fick jag inte alls lika bra känsla på fram ridningen, hon ville inte riktigt släppa till för min vänster skänkel. Vilket blev väldigt tydligt i programmet, min vänster öppna blev en vänster sluta för att istället för att ta min skänkel gick hon mer och mer emot den. Tillslut kände jag att det är lika bra jag ger upp öppnan för att få fram henne till nästa moment istället. Men många moment kändes ändå väldigt bra :-)

Så helt klart glad och nöjd över att jag åkte iväg.

Söndagen och hopptävling på Gark. Hon var i alla fall inte trött dagen efter dressyren, utan väldigt pigg och lite busig på fram ridningen. Hoppade fram och hon kändes bra. Började banan lite orytmiskt men hon hoppade fint, till hinder fyra var känslan på topp och som hon då hoppade. MEN då uppstod ett problem, jag har ju bytt sadel till en som passar henne bättre. Bara det att den har inte samma stöd bakom skänkel som min gamla som jag har hoppat i de senaste 10 åren. Nu var första gången som hon hoppade så här bra med den sadeln och då tappade jag min position och balans i språnget. När man landar ur balans är det inte så lätt att rida bra till nästa hinder om det kommer ganska snabbt, vilket var precis vad som hände så vi rev hinder fem. Sen hoppar vi klart fas 1 utan större problem och tänkte avsluta. När Ebba som också var inne på banan ropar att jag ska fortsätta hoppa fas två också. Vilket vi gjorde felfritt på hinder men fel för volten som blev pga att jag inte hade koll på att det var en klass med totalfel, då man ska hoppa båda faserna trots fel i första. Ja ja ibland blir det lite tokigt 😳

Jag valde att stryka mig från andra klassen för om hon skulle hoppa så bra som hon brukar skulle jag inte vara i balans för att rida banan bra. Utan hem och träna i den nya sadel. Eller kanske fixa stöd för skänkeln till den också.....

Men så nöjd över min fina häst och peppad på att träna vidare.

Måste bara skriva hur bra det gick för Ebba på debut tävlingen på Calle. Felfri i första klassen och endast ett ner i andra och det var två långa banor. Att han sen sköter sig exemplariskt på tävlingsplatsen är vi så tacksamma för.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vilken jäkla käftsmäll....

Gråter och städar......

Måndag och ny övning :-)