Första passen med Puzzel.


 I torsdags jobbade jag lite med Puzzel.

Tog in, borstade och tränsade henne, vilket hon var snäll med. Sen tog jag ut henne och longerade i paddocken. Hon var som de flesta irländare vana vid longering men med fart, trav och galopp visste hon hur det skulle gå till. Men skritt fanns inte med, var det inte trav så var det helt stopp och huvudet in för att byta varv. Detta är ju alltså inga dumheter utan det är så hon är upplärd.

Jag visade henne lugnt och försiktigt vad jag ville hon skulle göra och i början förstod hon inte alls. Men efter bara ca 10 min jobb så hade hon fattat och det gick jättebra att göra övergångar trav till skritt och skritta vidare på volten. Så duktig och lyhörd ponny 😍

I går fredag hjälpte vi Astrid att rida henne lite i ridhuset. Vilket gick hur bra som helst. Trots att det arbetades lite i ett hörn med att skruva upp något på väggen var hon hur trygg och lugn som helst. Ett pass med skritt trav och galopp utan problem. Både jag och Ebba satt och tittade på och bara njöt av det vi såg, får verkligen hoppas att det fortsätter så bra.

Idag var det dax för första rundan i skogen och det i denna blåst. Men inte heller detta var något bekymmer, skrittade på fint hela rundan.

Planen nästa vecka är att Astrid ska rida med henne på sin lektion på tisdag och sin hoppträning på torsdag. Så vi får se hur hon är i grupp.

Hoppas ni har en härlig lördag 😀


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vilken jäkla käftsmäll....

Gråter och städar......

Måndag och ny övning :-)