Ponnys

Tänkte ni på vad ljust det var på morgonen idag..... så skönt att det går mot ljusare tider :-)
Men vad isigt.... med lite sand fick vi ut hästarna i två av stallen, men hästarna i Ebbas stall står kvar och äter frukost inne. Rena rama isgatan från stalldörren till hagen.

 Jag ska lägga lite extra tid att arbeta med några av mina fina ponnys. En pigg och fet ponny behöver lite extra tid framöver.

Henry är så pigg eller rättare sagt så blir han lätt stressad vilket inte är bra. Han går inte jätte många lektioner eftersom han fortfarande är så ung. Det blir då att han samlar på sig lite mycket energi, för han är en riktig liten arbetsmyra. 

Så på förmiddagarna, släpper jag honom i ridhuset. Som han galopperade första gången, full fart runt runt runt, bytte varv fortsatte galoppera. När han själv lugnade ner sig och saktade av, bad jag honom galoppera lite till vilket han gjorde utan problem. Sen saktade jag av honom och tog honom i grimskaft fortsatte med lite led övningar innan han fick gå ut i hagen igen. Han såg väldigt nöjd och avslappnad ut efter detta arbetet. 

Den tjocka är ju Toora, eftersom jag inte kan ta bort så mycket mer mat från henne så måste vi öka hennes rörelse. Så hon tömkörs eller longeringas med mycket övergångar. Samtidigt som vi tränar upp kondition och styrka tränar vi på att lyssna på mina hjälper och reagera direkt. Vilket hon gjort jättebra :-)

Denna vecka har även Nala fått ett pass på förmiddagen, eftersom många elever är sjuka så har hon inte gått så mycket i veckan. Hon longeras  en stund och avslutas med lösgalopp för henne också.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vilken jäkla käftsmäll....

Gråter och städar......

Måndag och ny övning :-)