Massage eller inte?


När det gäller massage, kiropraktik mm har jag bildat mig en egen uppfattning kring detta helt av egna erfarenheter. Erfarenheter på både mig själv och på häst.

Jag gick regelbundet en gång i veckan hos massör nästa ett helt år. Ett år av väldigt mycket lidande på denna massage säng. Alla sa "åh så skönt att få massage, så lyxigt" alltså medicinsk massage på spända muskler är inte alls skönt. Jag är en tålig människa men jag var på bristningsgränsen många gånger på vad jag klarar av. 

Tyvärr kan jag inte säga att jag led till någon nytta, det blev inte bättre. Det som gjorde min kropp bättre däremot var att styrketräna, då hände det grejer.

När det gäller kiropraktik så har jag bättre erfarenheter, det är ganska få gånger jag varit där men ena gången förändrade mitt liv. Jag gick med en ond häl länge som jag tillslut inte kunde gå på. Massören försökte på sitt, läkaren sa att det var hälsporre och gick inte att göra något åt.

Så jag gick till kiropraktorn som under första undersökningen konstaterade vad felet var, knackade lite på fotleden och vips var all smärta borta och har varit borta sen dess.

När det gäller hästarna så ser jag samma sak där, en häst som fått massage ingen skillnad med en häst i behov av kiropraktik visar allt från lite till enorm skillnad, naturligtvis beroende på vad den har för problem.

Även med hästarna är det bättre att lägga pengarna på bra träning än massage, ju bättre vi kan rida våra hästar desto bättre blir de i kroppen. Precis som för oss, använder vi kroppen rätt och tillräckligt mycket mår vi bra.

Vi lär oss att rykta hästen med ryktborste är som att ge hästen massage, men handen på hjärtat hur många är vi som ryktar hästen en halvtimme för att massera den? Nej det gör vi inte men vi lägger gärna pengar på att någon annan kommer och ger den en skön stund medans vi tittar på ;-)

Sen är ju nästa problem det finns en uppsjö människor som jobbar med dessa metoder, vissa kunniga och seriösa många andra inte. Vem ska man välja?

För några månader sen var vi med Frasse hos Göran och han hittade lite att rätta till men det gjorde väldigt mycket skillnad på honom. Även tränaren Micke såg en väldigt positiv ändring. Så idag var han på plats i närheten igen och då tog vi med både Frasse och Gevalia dit.

Alltså han hittade mycket på min kära häst. Han frågade " skänkelvikning för vänster skänkeln går inte så bra va" nej det har han så rätt i. Jag har tränat som en tok för att kunna flytta henne men inte lyckats göra det bra. Då förklarar han att det ligger fel med revben och skulderblad på henne så i vanliga fall ska det kunna gå omlott om varandra. Men på henne tar det stopp mot varandra, så omöjligt för henne att göra korrekt rörelse. Vad jag får ont i hjärtat när man inser att hon försökt men att det inte varit möjligt. Hon satt även lite på andra ställen och hans förklaringar stämde väl överens med våra problem.  

Jag är så taggad på att rida henne för att känna om det blivit bättre. Men när man rättar till så pass mycket och stora saker som han gjorde på Gevalia så får jag bara skritta henne de tre första dagarna. 

Så jag får återkommer huruvida jag känner skillnad på henne eller inte :-)

Mitt råd är att om du vill kolla upp din häst så använd en kiropraktor istället för massör, kolla upp den du anlitar. Jag skulle rekommendera Göran som har många års erfarenhet och vet vad han pratar om. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vilken jäkla käftsmäll....

Gråter och städar......

Denna veckas övning.