Galopp


 För någon vecka sen gjorde jag ett galopp arbete på Micketräningen som lärde mig något nytt :-) Visst är det härligt att hela tiden kunna skaffa sig nya erfarenheter att lägga till i sin kunskapsbank.

Vi var i stora ridhuset på Gark och som vanligt skulle jag göra lite ökningar i galoppen, vi kör mycket med ökningar i både trav och galopp för att verkligen få igång Gevalias bakben.

Så jag galopperade runt ökade på långsidorna och kortade på kortsidorna med jämna mellanrum bytte varv och galopp. Efter en stund tänkte jag att nu får han säga att vi är färdiga för jag håller på att dö, så jobbigt. Men han sa inget och jag bet ihop och fortsatte, kom ganska snabbt in i andra andning och kunde jobba vidare lika effektivt i galoppen. Det kändes som en evighet men rätt som det var så kände jag en förändring i galoppen, lite svårt att förklara. Men den blev lättare och kändes finare och framförallt samlingarna efter ökningarna blev lätta men hon gjorde dem verkligen bra. Efter en evighet så öppnade Micke äntligen munnen och sa det efterlängtade ordet PAUS, ni har nu galopperat effektivt i 15 min....

Min första tanke var att jag har ändå ganska bra ridkondition, visst var jag trött men hade kunnat fortsätta lite till.

Resten av passet var hon mer framme och lösgjord än någonsin, och mina ökningar svarade hon så fint på och fortsatte att svara så bra på mina samlingar. Dessa positiva sakerna satt i över en vecka efter detta arbetet. 

Så insåg att det är väldigt sällan hästarna verkligen får arbeta igenom sin stora starka kropp ordentligt på ett väldigt naturligt sätt.

Detta måste jag bli bättre på att göra och lära ut till mina elever, för om vi ska vara ärliga är många för lata och bekväma för att göra detta arbetet med sina hästar (ryttarna alltså) 

Detta arbetet kan man så klart göra ute i naturen om man har en bra väg. Ska man gör det i vårt lilla ridhus måste man kunna rida hästen i en bra och balanserad form i alla tempon för att inte slita så mycket på hästarna eftersom det blir mycket svängar.

Jag gjorde detta arbetet igen igår här hemma och hon kändes så jälka fin :-) både häst och ryttare var väldigt nöjda efteråt. Ett perfekt avslut på en härlig lördag!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vilken jäkla käftsmäll....

Gråter och städar......

Denna veckas övning.