Dressyrprogram!

 Jag skrev igår att jag pluggade in ett nytt dressyrprogram inför helgens tävling. När man läser igenom vad som ingår i ett dressyrprogram tänker man allt som oftast att allt det där det kan jag ju så inga problem...... När du sen rider det så upptäcker man ofta svårigheter man inte tänkt på, så blev det för mig idag när jag började öva på galoppdelen. Min tanke innan passet var att jag skulle få lägga lite tid på den förvända galoppen som rids på lite svårare väg än vanligt. Men vägen i den förvända galoppen var inget större problem. Men det ingår också enkla byten (galopp-skritt- galopp) dessa har funkat riktigt bra för mig och Gevalia. Bara det att nu ska det enkla bytet ske ur den förvända galoppen vilket gjorde saken mycket svårare. I alla fall för mig då jag tyvärr ofta får en lite sämre galopp i den förvända och då är det inte alls lika lätt att samla ihop för avsaktning till skritt.

Men vi övade på och eftersom problemet var att samla ihop i förvända galoppen så övade vi på just detta. Jag red halftigenom i galopp och gjorde vändningen i sluta för att verkligen få henne att samla och trampa under sig ordentligt. Efter bara några sådana så testade jag igen och då gick det mycket bättre :-) 

Detta är vägen vi övade på!

Efter galopparbetet så red jag lite öppna och sluta som också är med i programmet och det flöt på riktigt bra. 

Jag ska se om jag hinner kommer iväg till Gark för att kunna rida programmet på lång bana en gång innan tävlingen. Det är svårt att få till det bra på en 40 m banan när det ska ridas på en 60 m. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vilken jäkla käftsmäll....

Gråter och städar......

Måndag och ny övning :-)